Εκφυλιστική Νόσος του Μεσοσπονδύλιου Δίσκου

Η εκφυλιστική νόσος των μεσοσπονδύλιων δίσκων είναι η προοδευτική αλλοίωση των δίσκων και των αρθρώσεων της σπονδυλικής στήλης που οφείλεται στη φθορά λόγω γήρατος. Ο συνδυασμός αυτός μπορεί να οδηγήσει σε στένωση του σπονδυλικού σωλήνα, με αποτέλεσμα τη σπονδυλική στένωση, προκαλώντας πόνο, μούδιασμα ή/και αδυναμία στα πόδια λόγω της πίεσης των νευρικών στοιχείων.

Καθώς μεγαλώνουμε, οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι μπορεί να εξασθενίσουν ή να εκφυλιστούν, με αποτέλεσμα την πιθανή εκδήλωση της εκφυλιστικής νόσου των μεσοσπονδύλιων δίσκων. Οι αλλαγές που συνδέονται με την ηλικία περιλαμβάνουν:

• Την απώλεια υγρών από τους μεσοσπονδύλιους δίσκους. Αυτό μειώνει την ικανότητα των δίσκων να ενεργούν ως αμορτισέρ και τους καθιστά λιγότερο ευέλικτους. Η απώλεια υγρών κάνει επίσης λεπτότερο το δίσκο και στενεύει την απόσταση μεταξύ των γειτονικών σπονδύλων.
  • Τις μικροσκοπικές σχισμές ή ρωγμές στο εξωτερικό στρώμα (ινώδη δακτύλιο) του δίσκου. Το ζελατινώδες υλικό που υπάρχει στο εσωτερικό του δίσκου (πυρήνας) μπορεί να βγει μέσα από τις ρωγμές ή τις σχισμές στο εξωτερικό στρώμα και να προκαλέσει διόγκωση, ρήξη ή απόσπαση τμήματος του δίσκου.

Αυτές οι αλλαγές είναι περισσότερο πιθανό να συμβούν σε άτομα που καπνίζουν και σε όσους κάνουν βαριά εργασία, όπως είναι η επαναλαμβανόμενη ανύψωση βαρέων αντικειμένων. Οι παχύσαρκοι ασθενείς είναι επίσης πολύ πιο πιθανό να εμφανίσουν τα συμπτώματα της εκφυλιστικής νόσου των μεσοσπονδύλιων δίσκων. Μια ξαφνική (οξεία) βλάβη του μεσοσπονδυλίου δίσκου (όπως μια πτώση) μπορεί επίσης να οδηγήσει σε εκφύλιση.

Καθώς ο χώρος μεταξύ των σπονδύλων μικραίνει, υπάρχει λιγότερο συμπαγές στρώμα μεταξύ τους με αποτέλεσμα η σπονδυλική στήλη να γίνεται λιγότερο σταθερή. Το σώμα αντιδρά με την δημιουργία οστικών σχηματισμών που ονομάζονται οστεόφυτα. Τα οστεόφυτα μπορούν να ασκήσουν πίεση στις ρίζες των νωτιαίων νεύρων ή τον νωτιαίο μυελό προκαλώντας πόνο και επηρεάζοντας τη λειτουργία των νεύρων.

Η εκφυλιστική νόσος των μεσοσπονδύλιων δίσκων μπορεί να προκαλέσει πόνο χαμηλά στην μέση ή στον αυχένα, αλλά αυτό ποικίλλει από άτομο σε άτομο. Πολλοί ασθενείς με εκφυλιστική νόσο δεν παραπονούνται για πόνο, ενώ άλλοι με την ίδια βλάβη στο δίσκο εμφανίζουν έντονο πόνο που περιορίζει σημαντικά τις δραστηριότητές τους. Τα χαρακτηριστικά του πόνου εξαρτώνται από τη θέση του προσβεβλημένου δίσκου. Ένας προσβεβλημένος δίσκος στην περιοχή του αυχένα μπορεί να προκαλέσει πόνο στον αυχένα ή στο χέρι, ενώ ένας προσβεβλημένος δίσκος στο κατώτερο τμήμα της μέσης μπορεί να οδηγήσει σε πόνο στην μέση, στους γλουτούς ή στο πόδι. Ο πόνος συχνά χειροτερεύει με τις κινήσεις, όπως το σκύψιμο, την ανύψωση αντικειμένων ή το βήχα.

Εκφυλιστική νόσος του Μεσοσπονδύλιου Δίσκου: Πώς Αντιμετωπίζεται;

Η μη χειρουργική θεραπεία της της εκφυλιστικής νόσου του δίσκου, γνωστής και ως δισκοπάθειας, περιλαμβάνει:

• Φυσικοθεραπεία: Ασκήσεις ενδυνάμωσης και διατάσεις από έμπειρο φυσικοθεραπευτή
  • Φάρμακα: Λήψη μη στεροειδών αντιφλεγμονωδών φαρμάκων (ΜΣΑΦ), μυοχαλαρωτικών ή κορτικοστεροειδών
  • Ενέσεις κορτικοστεροειδών: Έγχυση κορτιζόνης σε συνδυασμό με μακρά διάρκειας δράσης αναλγητικού στον επισκληρίδιο χώρο, τα τρήματα ή τις αρθρώσεις της σπονδυλικής στήλης για τη μείωση της φλεγμονής και του πόνου
  • Νευροτομή ραδιοσυχνοτήτων: Με τη χρήση ραδιοσυχνοτήτων (Radiofrequency- RF) τα αισθητήρια νεύρα των αρθρώσεων της σπονδυλικής στήλης (facets) καυτηριάζονται. Με τον τρόπο αυτό τα σήματα πόνου αποτρέπονται από το να φτάσουν στον εγκέφαλο.

Μπορεί να αντιμετωπιστεί η εκφυλιστική νόσος του δίσκου στο σπίτι;

Μερικοί άνθρωποι βρίσκουν ανακούφιση από τον πόνο με τη βοήθεια θεραπειών στο σπίτι. Οι θεραπείες στο σπίτι μπορεί να μειώσουν τον πόνο για μικρό χρονικό διάστημα αλλά δεν αποτελούν μακροχρόνια θεραπεία για σοβαρά εκφυλισμένους δίσκους.

• Άσκηση: Η χαμηλής έντασης δραστηριότητα, όπως το περπάτημα ή το κολύμπι, μπορεί να ενισχύσει τους μύες της ράχης και της μέσης και να ανακουφίσει από τον πόνο.
  • Θεραπεία με ζεστό και κρύο: Εναλλασσόμενες παγοκύστες και θερμαντικά επιθέματα κάθε 10 έως 15 λεπτά έως και τρεις ή τέσσερις φορές την ημέρα μπορεί να μειώσουν τον πόνο και τη φλεγμονή.
  • Διατάσεις: Η ήπια γιόγκα και οι διατάσεις όλη την ημέρα μπορεί να βελτιώσουν τη στάση του σώματος και να ανακουφίσουν την ένταση.

Χρειάζεται χειρουργική επέμβαση για την εκφυλιστική νόσο του δίσκου;

Πολλοί ασθενείς δεν θα χρειαστούν χειρουργική επέμβαση για την εκφυλιστική νόσο του δίσκου. Στην περίπτωση που οι μη χειρουργικές θεραπείες έχουν όμως αποτύχει, η χειρουργική επέμβαση αποτελεί άριστη επιλογή για την ανακούφιση από τον χρόνιο πόνο.

Η χειρουργική θεραπεία της εκφυλιστικής νόσου του δίσκου περιλαμβάνει:

• Δισκεκτομή: Αφαίρεση μέρους ενός δίσκου της σπονδυλικής στήλης για ανακούφιση στην περίπτωση συνυπάρχουσας δισκοκήλης. Μπορεί να γίνει με τη μέθοδο της διαδερμικής μιρκοδισκεκτομής με τομή 1-2 εκατοστά ή με την βοήθεια ενδοσκοπίου (ενδοσκοπική μικροδισκεκτομή) ανάλογα με την περίπτωση. Ο ασθενής εξέρχεται την ίδια ή την επομένη ημέρα ανάλογα με τις συνυπάρχουσες παθήσεις.
  • Στην περίπτωση της αυχενικής δισκοπάθειας η Πρόσθια Αυχενική Δισκεκτομή και Σπονδυλοδεσία είναι η επέμβαση εκλογής κατά την οποία ένα τμήμα του εκφυλισμένου αυχενικού δίσκου αφαιρείται με σκοπό την άρση της πίεσης στις αυχενικές νευρικές ρίζες από τις κήλες των αυχενικών μεσοσπονδύλιων δίσκων. Ένα ειδικό πλαίσιο στήριξης (κλωβός) και οστικό μόσχευμα εισάγονται στη θέση του αφαιρεθέντος αυχενικού δίσκου ώστε να διατηρηθεί το μεσοσπονδύλιο ύψος και να ευοδωθεί η σπονδυλοδεσία των παρακείμενων αυχενικών σπονδύλων.
  • Διατρηματική Δισκοπλαστική: Πρόκειται για την διαδερμική και αναίμακτη έγχυση υπό τοπική αναισθησία εντός του δίσκου ουσίας η οποία με ώσμωση απορροφά μικρές κήλες απαλύνοντας τον πόνο της δισκοπάθειας. Ο ασθενής εξέρχεται από το νοσοκομείο την ίδια ημέρα.
  • Σπονδυλοδεσία: Πρόκειται για την σχεδόν πλήρη αφαίρεση του κατεστραμμένου μεσοσπονδύλιου δίσκου και την αντικατάστασή του με ειδικό εμφύτευμα. Πρόκειται για την επέμβαση με τα καλύτερα και πιο προβλέψιμα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα. Η επέμβαση πραγματοποιείται με ελάχιστα επεμβατικές, αναίμακτες τεχνικές από την μέση (TLIF/PLIF), την πλάγια κοιλιακή χώρα (DLIF) ή την κοιλιά (ALIF) ανάλογα με την περίπτωση. Ο Ορθοπαιδικός Χειρουργός Δρ. Λυκίσσας έχει πραγματοποιήσει χιλιάδες τέτοιες επεμβάσεις στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ με μεγάλη επιτυχία όσον αφορά την εξάλειψη του χρόνιου πόνου. Ο ασθενής εξέρχεται συνήθως την επομένη ημέρα του χειρουργείου ανάλογα με τις συνυπάρχουσες παθήσεις.

Η εκφυλιστική νόσος του δίσκου αυξάνει τον κίνδυνο για άλλες παθήσεις;

Οι εκφυλισμένοι δίσκοι μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο ανάπτυξης άλλων παθήσεων της σπονδυλικής στήλης. Τα πιο συχνά προβλήματα περιλαμβάνουν:

• Οστεοαρθρίτιδα
• Σκολίωση
• Σπονδυλική στένωση
• Σπονδυλολίσθηση
• Σπονδυλόλυση

Πρόληψη Εκφυλιστικής Νόσου Μεσοσπονδύλιου Δίσκου

Μπορείτε να αποτρέψετε ή να επιβραδύνετε την εξέλιξη της εκφύλισης της σπονδυλικής στήλης μέσω αλλαγών στον τρόπο ζωής.

• Επίτευξη και διατήρηση υγιούς σωματικού βάρους
• Αποφυγή ή διακοπή του καπνίσματος
• Τακτική άσκηση

Ασθενής 50 ετών με χρόνια οσφυαλγία λόγω σοβαρού βαθμού δισκοπάθειας Ο5-Ι1 όπως φαίνεται χαρακτηριστικά στην μαγνητική τομογραφία. Η ασθενής αντιμετωπίστηκε με πρόσθια σπονδυλοδεσία Ο5-Ι1 με μικρή παρομφαλική τομή (ALIF) και οπίσθια διαδερμική (αναίμακτη) σπονδυλοδεσία Ο5-Ι1 την ίδια ημέρα.